Aku takut Menghadapi SakaratulMaut

Sunday, May 23, 2010
Sejak beberapa hari lepas, aku sering membayangkan kematian ku, enta mengapa, bayangan itu datang sendiri tanpa ku pinta. Aku terbayang2 keadaan aku di kebumikan, di tanam di bawah tanah, di bacakan talkin, keseorangan di dalam kubur. Aku jadi takut, namun aku menyedari, setiap yang hidup pasti akan mati, kita tidak mampu lari dari kematian......

Sebuah artikel yang ku baca cukup menginsafkan diriku, jadi, aku ingin kongsikan bersama2 semua apa yang telah ku baca, yang pasti, aku menangis membacanya.




Datangnya Kematian Menurut Al Qur’an :

1. Kematian bersifat memaksa dan siap menghampiri manusia walaupun kita berusaha menghindarkan resiko-resiko kematian.


Katakanlah:
“Sekiranya kamu berada di rumahmu, niscaya orang-orang yang telah ditakdirkan akan mati terbunuh itu keluar (juga) ke tempat mereka terbunuh”.
Dan Allah (berbuat demikian) untuk menguji apa yang ada dalam dadamu dan untuk membersihkan apa yang ada dalam hatimu. Allah Maha Mengetahui isi hati.
(QS Ali Imran, 3:154)



2. Kematian akan mengejar siapapun meskipun ia berlindung di balik benteng yang kukuh atau berlindung di balik teknologi kedoktoran yang canggih serta ratusan doktor terbaik yang ada di muka bumi ini.


Di mana saja kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, kendati pun kamu di dalam benteng yang tinggi lagi kukuh, dan jika mereka memperoleh kebaikan, mereka mengatakan: “Ini adalah dari sisi Allah”, dan kalau mereka ditimpa sesuatu bencana mereka mengatakan: “Ini (datangnya) dari sisi kamu (Muhammad)”.

Katakanlah:
“Semuanya (datang) dari sisi Allah”. Maka mengapa orang-orang itu (orang munafik) hampir-hampir tidak memahami pembicaraan sedikit pun?
(QS An-Nisa 4:7 8)



3. Kematian akan mengejar siapapun walaupun ia lari dan menghindar.


Katakanlah:
“Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang gaib dan yang nyata, lalu Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan”.
(QS al-Jumu’ah, 62: 8)



4. Kematian datang secara tiba-tiba.


Sesungguhnya Allah, hanya pada sisi-Nya sajalah pengetahuan tentang Hari Kiamat; dan Dia-lah Yang menurunkan hujan, dan mengetahui apa yang ada dalam rahim. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan diusahakannya besok. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.
(QS, Luqman 31:34)



5. Kematian telah ditentukan waktunya, tidak dapat ditunda atau dipercepat


Dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan (kematian) seseorang apabila datang waktu kematiannya. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.
(QS, Al-Munafiqun, 63:11)


Dahsyatnya Rasa Sakit Saat Sakaratul Maut

Sabda Rasulullah SAW:


“Sakaratul maut itu sakitnya sama dengan tusukan tiga ratus pedang” (HR Tirmidzi)

“Kematian yang paling ringan ibarat sebatang pohon penuh duri yang menancap di selembar kain sutera. Apakah batang pohon duri itu dapat diambil tanpa membawa serta bagian kain sutera yang tersobek ?” (HR Bukhari)



Atsar (pendapat) para sahabat Rasulullah SAW

Ka’b al-Ahbar berpendapat :
“Sakaratul maut ibarat sebatang pohon berduri yang dimasukkan kedalam perut seseorang. Lalu, seorang lelaki menariknya dengan sekuat-kuatnya sehingga ranting itupun membawa semua bagian tubuh yang menyangkut padanya dan meninggalkan yang tersisa”.

Imam Ghozali berpendapat :
“Rasa sakit yang dirasakan selama sakaratul maut menghujam jiwa dan menyebar ke seluruh anggota tubuh sehingga bahagian orang yang sedang sekarat merasakan dirinya ditarik-tarik dan dicerabut dari setiap urat nadi, urat saraf, sendi, dari setiap akar rambut dan kulit kepala hingga kaki”.

Imam Ghozali juga mengambil satu riwayat ketika sekelompok Bani Israil yang sedang melewati sebuah pekuburan berdoa pada Allah SWT agar Ia menghidupkan satu mayat dari pekuburan itu sehingga mereka dapat mengetahui gambaran sakaratul maut. Dengan izin Allah melalui suatu cara tiba-tiba mereka dihadapkan pada seorang lelaki yang muncul dari salah satu kubur.

“Wahai manusia !”, kata lelaki tersebut. “Apa yang kalian kehendaki dariku? Limapuluh tahun yang lalu aku mengalami kematian, namun hingga kini rasa perih bekas sakaratul maut itu belum juga hilang dariku.” Proses sakaratul maut bisa memakan waktu yang berbeza untuk setiap orang, dan tidak dapat dihitung dalam ukuran detik seperti hitungan waktu dunia ketika kita menyaksikan detik-detik terakhir kematian seseorang.

Mustafa Kemal Attaturk, bapak modernisasi (sekularisasi) Turki, yang mengganti Turki dari negara bersyariat Islam menjadi negara sekular, dikabarkan mengalami proses sakaratul maut selama 6 bulan, seperti dilaporkan oleh salah satu keturunannya melalui sebuah mimpi. Rasa sakit sakaratul maut dialami setiap manusia, dengan berbagai macam rasa sakit, ini tidak terkait dengan tingkat keimanan atau kezhaliman seseorang selama ia hidup.

Sebuah riwayat bahkan mengatakan bahwa rasa sakit sakaratul maut merupakan suatu proses pengurangan kadar siksaan akhirat kita kelak. Demikianlah rencana Allah. Wallahu a’lam bis shawab. Sakaratul Maut Orang-orang Zhalim Imam Ghozali mengutip sebuah riwayat yang menceritakan tentang keinginan Ibrahim as untuk melihat wajah Malaikatul Maut ketika mencabut nyawa orang zhalim.



Allah SWT pun memperlihatkan gambaran rupa Malaikatul Maut sebagai seorang pria besar berkulit legam, rambut berdiri, berbau busuk, memiliki dua mata, satu didepan satu dibelakang, mengenakan pakaian serba hitam, sangat menakutkan, dari mulutnya keluar jilatan api, ketika melihatnya Ibrahim as pun pengsan tak sedarkan diri. Setelah sedar, Ibrahim as pun berkata bahwa dengan memandang wajah Malaikatul Maut rasanya sudah cukup bagi seorang pelaku kejahatan untuk menerima ganjaran hukuman kejahatannya, padahal hukuman akhirat Allah jauh lebih dahsyat dari itu.

Kisah ini menggambarkan bahawa melihat wajah Malakatul Maut saja sudah menakutkan apalagi ketika sang Malaikat mulai menyentuh tubuh kita, menarik roh dari tubuh kita, kemudian mulai menghentak-hentak tubuh kita agar roh (yang masih cinta dunia dan enggan meninggalkan dunia) lepas dari tubuh kita ibarat melepas akar serabut-serabut baja yang tertanam sangat dalam di tanah yang terbuat dari timah keras.

Itulah wajah Malaikatul Maut yang akan mendatangi kita kelak dan memisahkan roh dari tubuh kita. Itulah wajah yang seandainya kita melihatnya dalam mimpi sekalipun maka kita tidak akan pernah lagi bisa tertawa dan merasakan kegembiraan sepanjang sisa hidup kita. Alangkah dahsyatnya sekiranya kamu melihat di waktu orang-orang yang zalim (berada) dalam tekanan-tekanan sakratulmaut, sedang para malaikat memukul dengan tangannya,
(sambil berkata):

“Keluarkanlah nyawamu”. Di hari ini kamu dibalas dengan siksaan yang sangat menghinakan, karena kamu selalu mengatakan terhadap Allah (perkataan) yang tidak benar dan (karena) kamu selalu menyombongkan diri terhadap ayat-ayat-Nya. (QS Al-An’am 6:93)

(Yaitu) orang-orang yang dimatikan oleh para malaikat dalam keadaan berbuat lalim kepada diri mereka sendiri, lalu mereka menyerah diri (sambil berkata);

“Kami sekali-kali tidak mengerjakan sesuatu kejahatan pun”. (Malaikat menjawab): “Ada, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang telah kamu kerjakan”. Maka masukilah pintu-pintu neraka Jahanam, kamu kekal di dalamnya. Maka amat buruklah tempat orang-orang yang menyombongkan diri itu. (QS, An-Nahl, 16 : 28-29)

Di akhir sakaratul maut, seorang manusia akan diperlihatkan padanya wajah dua Malaikat Pencatat Amal.
Kepada orang zhalim, si malaikat akan berkata

“Semoga Allah tidak memberimu balasan yang baik, engkaulah yang membuat kami terpaksa hadir kami ke tengah-tengah perbuatan kejimu, dan membuat kami hadir menyaksikan perbuatan burukmu, memaksa kami mendengar ucapan-ucapan burukmu. Semoga Allah tidak memberimu balasan yang baik ! “ Ketika itulah orang yang sekarat itu menatap lesu ke arah kedua malaikat itu.

Ketika sakaratul maut hampir selesai, dimana tenaga mereka telah hilang dan roh mulai merayap keluar dari jasad mereka, maka tibalah saatnya Malaikatul Maut mengabarkan padanya rumahnya kelak di akhirat.
Rasulullah SAW pernah bersabda,

“Tak seorangpun diantara kalian yang akan meninggalkan dunia ini kecuali telah diberikan tempat kembalinya dan diperlihatkan padanya tempatnya di surga atau di neraka”.

Dan inilah ucapan malaikat ketika menunjukkan rumah akhirat seorang zhalim di neraka,

“Wahai musuh Allah, itulah rumahmu kelak, bersiaplah engkau merasakan siksa neraka”. Naudzu bila min dzalik!

Sakaratul Maut Orang-orang Yang Bertaqwa Sebaliknya Imam Ghozali mengatakan bahwa orang beriman akan melihat rupa Malaikatul Maut sebagai pemuda tampan, berpakaian indah dan menyebarkan wangi yang sangat harum. Dan dikatakan kepada orang-orang yang bertakwa:


“Apakah yang telah diturunkan oleh Tuhanmu?”
Mereka menjawab: “(Allah telah menurunkan) kebaikan”. Orang-orang yang berbuat baik di dunia ini mendapat (pembalasan) yang baik.

Dan sesungguhnya kampung akhirat adalah lebih baik dan itulah sebaik-baik tempat bagi orang yang bertakwa, (yaitu) surga Adn yang mereka masuk ke dalamnya, mengalir di bawahnya sungai-sungai, di dalam surga itu mereka mendapat segala apa yang mereka kehendaki.

Demikianlah Allah memberi balasan kepada orang-orang yang bertakwa. (yaitu) orang-orang yang diwafatkan dalam keadaan baik oleh para malaikat dengan mengatakan (kepada mereka): “Assalamu alaikum, masuklah kamu ke dalam surga itu disebabkan apa yang telah kamu kerjakan”.
(QS, An-Nahl, 16 : 30-31-32)



Dan saat terakhir sakaratul mautnya, malaikatpun akan menunjukkan syurga yang akan menjadi rumahnya kelak di akhirat, dan berkata padanya

“Bergembiaralah, wahai sahabat Allah, itulah rumahmu kelak, bergembiralah dalam masa-masa menunggumu”.

(www.iluvislam.com)

Kalau Ingin Anak Secantik Barbie Doll

Thursday, May 13, 2010
Setiap kali tengok Diana Dannielle dalam magazine. Selalu cakap kat diri sendiri,beruntung nye dia, dah la hot, muka macam barbie doll, cute plak tu. Tinggi macam model, hidung mancung, kulit mulus putih melepak. Apalah doa mak dia amalkan waktu mengandungkan dia? Wah, best nya kalau dapat tukar diri ni jadi macam dia.

Bila hari2 pulak tengok Adamaya, suka tengok adik Amani dalam cerita tu. Comel habis. Dalam hati selalu je doa (mintak2 la dapat anak comel macam ni). Seronok tengok budak comel2 and cantik2 ni, silap haribulan, sejuk perut ibu mengandung bila anak jadi famous.

Bila leka tengok orang yang cantik2 ni dan budak yang comel2 ni,, teringat cerita sorang member saya ni...

Kata member saya ni, mak dia ada kawan dengan sorang makcik ni. Waktu makcik ni mengandung dulu, dia suka sangat6! dengan patung Barbie Dolls. Ala, patung yang comel2 tu, yang waktu kecik2 saya selalu mengidam dapat patung tu. Jadi, makcik ni suka sangat tengok patung Barbie tu,, sampai kan dia selalu doa supaya dapat anak secantik Barbie Doll tu.

Doa punya doa ,, akhirnya impian makcik ni tercapai jugak. Anak yang di lahirkan cukup cantik, serupa macam patung Barbie Doll pujaan hatinya. Hidung mancung, mata bundar, putih melepak. Complete!

Tapi sayang,, anak dia yang baru dilahirkan tu bisu jugak macam patung tu. Makcik tu kesal sangat dengan doa dia. Tapi dah doa, dah dapat, tak dapat nak tarik balik doa tu. Walaupun doa dia dah termakbul, dia masih tak gembira.

Jadi, kesimpulannya, sekiranya kita berdoa, jangan la doa benda yang tak pasti kebaikannya. Sepatutnya makcik tu doa supaya dapat zuriat yang sihat, sempurna sifat dan zuriat yang baik,, bukan doa dapat anak macam barbie doll.. Doa biarlah tepat.

Doa yang paling kerap orang mintak zaman ni, doa cepat kaya. Jangan doa nak cepat kaya, tapi lepas kaya jadi cerai berai . Suami pasang 2,3 sebab dah cukup duit nak tambah bini baru. Doa la agar di beri rezeki yang akan membawa rahmat dan kebahagiaan pada keluarga...

So,, penting kan doa ni..
Pilihlah doa yang memberi kesejahteraan bukan kesengsaraan.

peace y(^_^) Y


Anak Buah Ku Yang Comel!






Saya Tahu Identity SUPERMAN Yang Sebenar!! Saya Kenal Dia

Sunday, May 9, 2010
Waktu kecik-kecik dulu aku suka sangat tengok citer SUPERMAN. Superman kuat, hensem, berani,, semua package lengkap. Dari tadika da start suka tengok cerita tu. Sambil berangan-angan aku citer kat kawan sepermainan aku,," Superman tu saudara aku tau, cuba tengok, kulit dia putih macam kulit aku", dengan confident aku bercerita. Sambil tunjuk sebiji pil(sebesar 20 sen), aku pun menyambung " dia termakan pil ni, terus tukar jadi Superman". Padahal pil tu, pil vitamin mak aku yg aku amek sebiji sebab teruja tengok pil tu besar sangat.. Kawan2 ku waktu tu kagum habis. Yela, waktu tu umur aku baru 5 tahun, kawan2 pun 5 tahun. Budak kecil penuh dengan daya imaginasi. Esok nye pulak, sorang lagi kawan aku bawak pil besar, kali ni dia cakap dia saudara dengan ultraman. Hahahaha.. Bila teringat balik waktu kecil2, seronok jugak.


Bila masuk darjah 4, baru aku tau yang Superman tu tak wujud. Tu rekaan semata-mata. Superhero pujaan ku itu sebenarnye tak wujud. Cis! Kecewa gila time tu.


Tapi, sampai sekarang, aku still tertanya2, wujud tak orang macam tu? Yang kuat,, yang tabah,, yang berani,, yang tak kenal erti putus asa...

Akhirnya aku jumpa jugak SUPERMAN tu!!!

Aku tinggal serumah rupanya dengan superman tu. Dekat jeee,, tak jauh.
Ayah,, Ayah la superman ku puja selama ni. Pada usia 54 tahun, setelah pencen, ayah dan mak membuka kedai makan bagi menyara keluarga kami.

Walaupun sudah tua, ayah tetap 'cool' dengan cara nya tersendiri. Ayah bangun seawal 6 pagi dan tido selewat 3 pagi hampir setiap hari. Selepas solat subuh dan menghantar anak2 nya kesekolah, ayah akan pergi ke pasar membeli barang2 untuk berniaga. Pagi mencari barang, malam pula berniaga, ayah tak penah kenal erti letih. Kalau jualan tak banyak, ayah tak pernah kenal erti putus asa. Umur ayah hampir mencecah 60 tahun. Tapi ayah masih tak jemu mencari rezeki untuk anak2 nya.

Walaupun usia dah tua, ayah boleh mengangkat 3 guni beras dengan selumber jer... Ayah la superman tu,, sbb dia Tabah,Kuat, Berani dan tak reti Putus asa mencari rezeki untuk anak2 nya..
walaupun kulit ayah hitam manis dan superman dalam television tu putih melepak,, aku yakin ayah ku adalah SUPERMAN pujaan hatiku..




Superman in MY HEART!


Gentlemen Zaman Moden?

Friday, May 7, 2010
Hari ini aku amat terkejut mendengar berita yang di sampaikan oleh adik ku. Budak lelaki tingkatan 3 telah menendang seorang budak perempuan di perutnya sehingga usus budak perempuan itu pecah. Hal ini berlaku di sekolah nya. Sekolah Menengah *******. Hebat sungguh lelaki zaman moden sekarang, sepak terajang cara mereka berinteraksi. Bukan itu sahaja, malahan kes suami menoreh isteri, memukul hingga mati dan banyak lagi. Apa yang membuatkan lelaki pada masa kini semakin membuas sifat nya? Adakah di sebab kan pengaruh media? Pengaruh Television ? Atau tak cukup didikan ketika kecil?

Adakan mereka lupa bahawa wanita di jadikan dari rusuk kiri milik sang lelaki? Dekat dengan hati untuk di sayangi dan untuk di lindungi bukan?

Mengapa kaum wanita di jadikan tempat pelepas kemarahan? Kalau di perhatikan, anak-anak kecil yang di dera hingga meninggal dunia itu juga kebanyakannya budak perempuan.

saya terjumpa pertanyaan mengenai " Wanita Di Jadikan Dari Rusuk kiri Lelaki", dan di harap para lelaki dapat memahami apakan dan siapakan wanita:

Soalan: "adakah perempuan berasal daripada tulang rusuk kiri lelaki? Boleh tolong jelaskan secara terperinci berdasarkan dalil al-quran dan al-hadis? "


Jawapan: " Wanita diciptakan dari tulang rusuk merupakan kiasan yang menerangkan tentang secara umumnya sifat degil itu wujud dalam diri wanita.Tulang rusuk didalam penciptaan-Nya adalah bengkok memainkan peranan dalam penciptaan_Nya.Ia juga berkait rapat dengan fitrah kejadian wanita samada dari sudut fizikal, psikologi serta tanggungjawab yang tergalas dibahu mereka.Wanita dari sudut fizikalnya adalah lemah dari lelaki, oleh itu mereka sukar untuk melindungi diri mereka dengan menggunakan fizikal mereka sendiri.

Fitrah mereka dikurniakan rasa degil dan malu sebagai senjata untuk melindungi diri mereka. Wanita adalah insan yang memiliki jiwa yang halus, lemah lembut ,penyayang dan kadangkala sering berubah-ubah dan tidak istiqamah dalam sesuatu perkara. Dalam Islam, wanita sangat dihormati dan diberikan tempat yang tinggi dan mulia, umat Islam diseru untuk melayan kaum wanita dengan baik dan bertimbangsara.. Mereka yang beriman dan memelihara kehormatan diri serta berpegang teguh dengan agama adalah wanita yang disanjung oleh baginda Rasulullah SAW.

Hadith diatas cukup sempurna bagi menggambarkan sikap prihatin Rasulullah kepada wanita. Rasulullah berpesan dengan sesungguhnya agar melayani kaum wanita dengan cara yang sesuai dengan individu wanita itu sendiri. Cara menangani hal wanita haruslah penuh dengan kebijaksanaan, hanya lelaki yang bijaksana sahaja yang dapat melaksanakan pesanan Rasulullah ini."

(Sumber :Web Site Jakim)


Jadi sang lelaki, layani la kaum wanita dengan penuh bijaksana. Guna akal dan bukan perasaan. Ingatlah, kamu lahir kedunia juga melalui ibu mu yang juga kaum wanita.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunday, May 23, 2010

Aku takut Menghadapi SakaratulMaut

Sejak beberapa hari lepas, aku sering membayangkan kematian ku, enta mengapa, bayangan itu datang sendiri tanpa ku pinta. Aku terbayang2 keadaan aku di kebumikan, di tanam di bawah tanah, di bacakan talkin, keseorangan di dalam kubur. Aku jadi takut, namun aku menyedari, setiap yang hidup pasti akan mati, kita tidak mampu lari dari kematian......

Sebuah artikel yang ku baca cukup menginsafkan diriku, jadi, aku ingin kongsikan bersama2 semua apa yang telah ku baca, yang pasti, aku menangis membacanya.




Datangnya Kematian Menurut Al Qur’an :

1. Kematian bersifat memaksa dan siap menghampiri manusia walaupun kita berusaha menghindarkan resiko-resiko kematian.


Katakanlah:
“Sekiranya kamu berada di rumahmu, niscaya orang-orang yang telah ditakdirkan akan mati terbunuh itu keluar (juga) ke tempat mereka terbunuh”.
Dan Allah (berbuat demikian) untuk menguji apa yang ada dalam dadamu dan untuk membersihkan apa yang ada dalam hatimu. Allah Maha Mengetahui isi hati.
(QS Ali Imran, 3:154)



2. Kematian akan mengejar siapapun meskipun ia berlindung di balik benteng yang kukuh atau berlindung di balik teknologi kedoktoran yang canggih serta ratusan doktor terbaik yang ada di muka bumi ini.


Di mana saja kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, kendati pun kamu di dalam benteng yang tinggi lagi kukuh, dan jika mereka memperoleh kebaikan, mereka mengatakan: “Ini adalah dari sisi Allah”, dan kalau mereka ditimpa sesuatu bencana mereka mengatakan: “Ini (datangnya) dari sisi kamu (Muhammad)”.

Katakanlah:
“Semuanya (datang) dari sisi Allah”. Maka mengapa orang-orang itu (orang munafik) hampir-hampir tidak memahami pembicaraan sedikit pun?
(QS An-Nisa 4:7 8)



3. Kematian akan mengejar siapapun walaupun ia lari dan menghindar.


Katakanlah:
“Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang gaib dan yang nyata, lalu Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan”.
(QS al-Jumu’ah, 62: 8)



4. Kematian datang secara tiba-tiba.


Sesungguhnya Allah, hanya pada sisi-Nya sajalah pengetahuan tentang Hari Kiamat; dan Dia-lah Yang menurunkan hujan, dan mengetahui apa yang ada dalam rahim. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan diusahakannya besok. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.
(QS, Luqman 31:34)



5. Kematian telah ditentukan waktunya, tidak dapat ditunda atau dipercepat


Dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan (kematian) seseorang apabila datang waktu kematiannya. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.
(QS, Al-Munafiqun, 63:11)


Dahsyatnya Rasa Sakit Saat Sakaratul Maut

Sabda Rasulullah SAW:


“Sakaratul maut itu sakitnya sama dengan tusukan tiga ratus pedang” (HR Tirmidzi)

“Kematian yang paling ringan ibarat sebatang pohon penuh duri yang menancap di selembar kain sutera. Apakah batang pohon duri itu dapat diambil tanpa membawa serta bagian kain sutera yang tersobek ?” (HR Bukhari)



Atsar (pendapat) para sahabat Rasulullah SAW

Ka’b al-Ahbar berpendapat :
“Sakaratul maut ibarat sebatang pohon berduri yang dimasukkan kedalam perut seseorang. Lalu, seorang lelaki menariknya dengan sekuat-kuatnya sehingga ranting itupun membawa semua bagian tubuh yang menyangkut padanya dan meninggalkan yang tersisa”.

Imam Ghozali berpendapat :
“Rasa sakit yang dirasakan selama sakaratul maut menghujam jiwa dan menyebar ke seluruh anggota tubuh sehingga bahagian orang yang sedang sekarat merasakan dirinya ditarik-tarik dan dicerabut dari setiap urat nadi, urat saraf, sendi, dari setiap akar rambut dan kulit kepala hingga kaki”.

Imam Ghozali juga mengambil satu riwayat ketika sekelompok Bani Israil yang sedang melewati sebuah pekuburan berdoa pada Allah SWT agar Ia menghidupkan satu mayat dari pekuburan itu sehingga mereka dapat mengetahui gambaran sakaratul maut. Dengan izin Allah melalui suatu cara tiba-tiba mereka dihadapkan pada seorang lelaki yang muncul dari salah satu kubur.

“Wahai manusia !”, kata lelaki tersebut. “Apa yang kalian kehendaki dariku? Limapuluh tahun yang lalu aku mengalami kematian, namun hingga kini rasa perih bekas sakaratul maut itu belum juga hilang dariku.” Proses sakaratul maut bisa memakan waktu yang berbeza untuk setiap orang, dan tidak dapat dihitung dalam ukuran detik seperti hitungan waktu dunia ketika kita menyaksikan detik-detik terakhir kematian seseorang.

Mustafa Kemal Attaturk, bapak modernisasi (sekularisasi) Turki, yang mengganti Turki dari negara bersyariat Islam menjadi negara sekular, dikabarkan mengalami proses sakaratul maut selama 6 bulan, seperti dilaporkan oleh salah satu keturunannya melalui sebuah mimpi. Rasa sakit sakaratul maut dialami setiap manusia, dengan berbagai macam rasa sakit, ini tidak terkait dengan tingkat keimanan atau kezhaliman seseorang selama ia hidup.

Sebuah riwayat bahkan mengatakan bahwa rasa sakit sakaratul maut merupakan suatu proses pengurangan kadar siksaan akhirat kita kelak. Demikianlah rencana Allah. Wallahu a’lam bis shawab. Sakaratul Maut Orang-orang Zhalim Imam Ghozali mengutip sebuah riwayat yang menceritakan tentang keinginan Ibrahim as untuk melihat wajah Malaikatul Maut ketika mencabut nyawa orang zhalim.



Allah SWT pun memperlihatkan gambaran rupa Malaikatul Maut sebagai seorang pria besar berkulit legam, rambut berdiri, berbau busuk, memiliki dua mata, satu didepan satu dibelakang, mengenakan pakaian serba hitam, sangat menakutkan, dari mulutnya keluar jilatan api, ketika melihatnya Ibrahim as pun pengsan tak sedarkan diri. Setelah sedar, Ibrahim as pun berkata bahwa dengan memandang wajah Malaikatul Maut rasanya sudah cukup bagi seorang pelaku kejahatan untuk menerima ganjaran hukuman kejahatannya, padahal hukuman akhirat Allah jauh lebih dahsyat dari itu.

Kisah ini menggambarkan bahawa melihat wajah Malakatul Maut saja sudah menakutkan apalagi ketika sang Malaikat mulai menyentuh tubuh kita, menarik roh dari tubuh kita, kemudian mulai menghentak-hentak tubuh kita agar roh (yang masih cinta dunia dan enggan meninggalkan dunia) lepas dari tubuh kita ibarat melepas akar serabut-serabut baja yang tertanam sangat dalam di tanah yang terbuat dari timah keras.

Itulah wajah Malaikatul Maut yang akan mendatangi kita kelak dan memisahkan roh dari tubuh kita. Itulah wajah yang seandainya kita melihatnya dalam mimpi sekalipun maka kita tidak akan pernah lagi bisa tertawa dan merasakan kegembiraan sepanjang sisa hidup kita. Alangkah dahsyatnya sekiranya kamu melihat di waktu orang-orang yang zalim (berada) dalam tekanan-tekanan sakratulmaut, sedang para malaikat memukul dengan tangannya,
(sambil berkata):

“Keluarkanlah nyawamu”. Di hari ini kamu dibalas dengan siksaan yang sangat menghinakan, karena kamu selalu mengatakan terhadap Allah (perkataan) yang tidak benar dan (karena) kamu selalu menyombongkan diri terhadap ayat-ayat-Nya. (QS Al-An’am 6:93)

(Yaitu) orang-orang yang dimatikan oleh para malaikat dalam keadaan berbuat lalim kepada diri mereka sendiri, lalu mereka menyerah diri (sambil berkata);

“Kami sekali-kali tidak mengerjakan sesuatu kejahatan pun”. (Malaikat menjawab): “Ada, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang telah kamu kerjakan”. Maka masukilah pintu-pintu neraka Jahanam, kamu kekal di dalamnya. Maka amat buruklah tempat orang-orang yang menyombongkan diri itu. (QS, An-Nahl, 16 : 28-29)

Di akhir sakaratul maut, seorang manusia akan diperlihatkan padanya wajah dua Malaikat Pencatat Amal.
Kepada orang zhalim, si malaikat akan berkata

“Semoga Allah tidak memberimu balasan yang baik, engkaulah yang membuat kami terpaksa hadir kami ke tengah-tengah perbuatan kejimu, dan membuat kami hadir menyaksikan perbuatan burukmu, memaksa kami mendengar ucapan-ucapan burukmu. Semoga Allah tidak memberimu balasan yang baik ! “ Ketika itulah orang yang sekarat itu menatap lesu ke arah kedua malaikat itu.

Ketika sakaratul maut hampir selesai, dimana tenaga mereka telah hilang dan roh mulai merayap keluar dari jasad mereka, maka tibalah saatnya Malaikatul Maut mengabarkan padanya rumahnya kelak di akhirat.
Rasulullah SAW pernah bersabda,

“Tak seorangpun diantara kalian yang akan meninggalkan dunia ini kecuali telah diberikan tempat kembalinya dan diperlihatkan padanya tempatnya di surga atau di neraka”.

Dan inilah ucapan malaikat ketika menunjukkan rumah akhirat seorang zhalim di neraka,

“Wahai musuh Allah, itulah rumahmu kelak, bersiaplah engkau merasakan siksa neraka”. Naudzu bila min dzalik!

Sakaratul Maut Orang-orang Yang Bertaqwa Sebaliknya Imam Ghozali mengatakan bahwa orang beriman akan melihat rupa Malaikatul Maut sebagai pemuda tampan, berpakaian indah dan menyebarkan wangi yang sangat harum. Dan dikatakan kepada orang-orang yang bertakwa:


“Apakah yang telah diturunkan oleh Tuhanmu?”
Mereka menjawab: “(Allah telah menurunkan) kebaikan”. Orang-orang yang berbuat baik di dunia ini mendapat (pembalasan) yang baik.

Dan sesungguhnya kampung akhirat adalah lebih baik dan itulah sebaik-baik tempat bagi orang yang bertakwa, (yaitu) surga Adn yang mereka masuk ke dalamnya, mengalir di bawahnya sungai-sungai, di dalam surga itu mereka mendapat segala apa yang mereka kehendaki.

Demikianlah Allah memberi balasan kepada orang-orang yang bertakwa. (yaitu) orang-orang yang diwafatkan dalam keadaan baik oleh para malaikat dengan mengatakan (kepada mereka): “Assalamu alaikum, masuklah kamu ke dalam surga itu disebabkan apa yang telah kamu kerjakan”.
(QS, An-Nahl, 16 : 30-31-32)



Dan saat terakhir sakaratul mautnya, malaikatpun akan menunjukkan syurga yang akan menjadi rumahnya kelak di akhirat, dan berkata padanya

“Bergembiaralah, wahai sahabat Allah, itulah rumahmu kelak, bergembiralah dalam masa-masa menunggumu”.

(www.iluvislam.com)

Thursday, May 13, 2010

Kalau Ingin Anak Secantik Barbie Doll

Setiap kali tengok Diana Dannielle dalam magazine. Selalu cakap kat diri sendiri,beruntung nye dia, dah la hot, muka macam barbie doll, cute plak tu. Tinggi macam model, hidung mancung, kulit mulus putih melepak. Apalah doa mak dia amalkan waktu mengandungkan dia? Wah, best nya kalau dapat tukar diri ni jadi macam dia.

Bila hari2 pulak tengok Adamaya, suka tengok adik Amani dalam cerita tu. Comel habis. Dalam hati selalu je doa (mintak2 la dapat anak comel macam ni). Seronok tengok budak comel2 and cantik2 ni, silap haribulan, sejuk perut ibu mengandung bila anak jadi famous.

Bila leka tengok orang yang cantik2 ni dan budak yang comel2 ni,, teringat cerita sorang member saya ni...

Kata member saya ni, mak dia ada kawan dengan sorang makcik ni. Waktu makcik ni mengandung dulu, dia suka sangat6! dengan patung Barbie Dolls. Ala, patung yang comel2 tu, yang waktu kecik2 saya selalu mengidam dapat patung tu. Jadi, makcik ni suka sangat tengok patung Barbie tu,, sampai kan dia selalu doa supaya dapat anak secantik Barbie Doll tu.

Doa punya doa ,, akhirnya impian makcik ni tercapai jugak. Anak yang di lahirkan cukup cantik, serupa macam patung Barbie Doll pujaan hatinya. Hidung mancung, mata bundar, putih melepak. Complete!

Tapi sayang,, anak dia yang baru dilahirkan tu bisu jugak macam patung tu. Makcik tu kesal sangat dengan doa dia. Tapi dah doa, dah dapat, tak dapat nak tarik balik doa tu. Walaupun doa dia dah termakbul, dia masih tak gembira.

Jadi, kesimpulannya, sekiranya kita berdoa, jangan la doa benda yang tak pasti kebaikannya. Sepatutnya makcik tu doa supaya dapat zuriat yang sihat, sempurna sifat dan zuriat yang baik,, bukan doa dapat anak macam barbie doll.. Doa biarlah tepat.

Doa yang paling kerap orang mintak zaman ni, doa cepat kaya. Jangan doa nak cepat kaya, tapi lepas kaya jadi cerai berai . Suami pasang 2,3 sebab dah cukup duit nak tambah bini baru. Doa la agar di beri rezeki yang akan membawa rahmat dan kebahagiaan pada keluarga...

So,, penting kan doa ni..
Pilihlah doa yang memberi kesejahteraan bukan kesengsaraan.

peace y(^_^) Y


Anak Buah Ku Yang Comel!






Sunday, May 9, 2010

Saya Tahu Identity SUPERMAN Yang Sebenar!! Saya Kenal Dia

Waktu kecik-kecik dulu aku suka sangat tengok citer SUPERMAN. Superman kuat, hensem, berani,, semua package lengkap. Dari tadika da start suka tengok cerita tu. Sambil berangan-angan aku citer kat kawan sepermainan aku,," Superman tu saudara aku tau, cuba tengok, kulit dia putih macam kulit aku", dengan confident aku bercerita. Sambil tunjuk sebiji pil(sebesar 20 sen), aku pun menyambung " dia termakan pil ni, terus tukar jadi Superman". Padahal pil tu, pil vitamin mak aku yg aku amek sebiji sebab teruja tengok pil tu besar sangat.. Kawan2 ku waktu tu kagum habis. Yela, waktu tu umur aku baru 5 tahun, kawan2 pun 5 tahun. Budak kecil penuh dengan daya imaginasi. Esok nye pulak, sorang lagi kawan aku bawak pil besar, kali ni dia cakap dia saudara dengan ultraman. Hahahaha.. Bila teringat balik waktu kecil2, seronok jugak.


Bila masuk darjah 4, baru aku tau yang Superman tu tak wujud. Tu rekaan semata-mata. Superhero pujaan ku itu sebenarnye tak wujud. Cis! Kecewa gila time tu.


Tapi, sampai sekarang, aku still tertanya2, wujud tak orang macam tu? Yang kuat,, yang tabah,, yang berani,, yang tak kenal erti putus asa...

Akhirnya aku jumpa jugak SUPERMAN tu!!!

Aku tinggal serumah rupanya dengan superman tu. Dekat jeee,, tak jauh.
Ayah,, Ayah la superman ku puja selama ni. Pada usia 54 tahun, setelah pencen, ayah dan mak membuka kedai makan bagi menyara keluarga kami.

Walaupun sudah tua, ayah tetap 'cool' dengan cara nya tersendiri. Ayah bangun seawal 6 pagi dan tido selewat 3 pagi hampir setiap hari. Selepas solat subuh dan menghantar anak2 nya kesekolah, ayah akan pergi ke pasar membeli barang2 untuk berniaga. Pagi mencari barang, malam pula berniaga, ayah tak penah kenal erti letih. Kalau jualan tak banyak, ayah tak pernah kenal erti putus asa. Umur ayah hampir mencecah 60 tahun. Tapi ayah masih tak jemu mencari rezeki untuk anak2 nya.

Walaupun usia dah tua, ayah boleh mengangkat 3 guni beras dengan selumber jer... Ayah la superman tu,, sbb dia Tabah,Kuat, Berani dan tak reti Putus asa mencari rezeki untuk anak2 nya..
walaupun kulit ayah hitam manis dan superman dalam television tu putih melepak,, aku yakin ayah ku adalah SUPERMAN pujaan hatiku..




Superman in MY HEART!


Friday, May 7, 2010

Gentlemen Zaman Moden?

Hari ini aku amat terkejut mendengar berita yang di sampaikan oleh adik ku. Budak lelaki tingkatan 3 telah menendang seorang budak perempuan di perutnya sehingga usus budak perempuan itu pecah. Hal ini berlaku di sekolah nya. Sekolah Menengah *******. Hebat sungguh lelaki zaman moden sekarang, sepak terajang cara mereka berinteraksi. Bukan itu sahaja, malahan kes suami menoreh isteri, memukul hingga mati dan banyak lagi. Apa yang membuatkan lelaki pada masa kini semakin membuas sifat nya? Adakah di sebab kan pengaruh media? Pengaruh Television ? Atau tak cukup didikan ketika kecil?

Adakan mereka lupa bahawa wanita di jadikan dari rusuk kiri milik sang lelaki? Dekat dengan hati untuk di sayangi dan untuk di lindungi bukan?

Mengapa kaum wanita di jadikan tempat pelepas kemarahan? Kalau di perhatikan, anak-anak kecil yang di dera hingga meninggal dunia itu juga kebanyakannya budak perempuan.

saya terjumpa pertanyaan mengenai " Wanita Di Jadikan Dari Rusuk kiri Lelaki", dan di harap para lelaki dapat memahami apakan dan siapakan wanita:

Soalan: "adakah perempuan berasal daripada tulang rusuk kiri lelaki? Boleh tolong jelaskan secara terperinci berdasarkan dalil al-quran dan al-hadis? "


Jawapan: " Wanita diciptakan dari tulang rusuk merupakan kiasan yang menerangkan tentang secara umumnya sifat degil itu wujud dalam diri wanita.Tulang rusuk didalam penciptaan-Nya adalah bengkok memainkan peranan dalam penciptaan_Nya.Ia juga berkait rapat dengan fitrah kejadian wanita samada dari sudut fizikal, psikologi serta tanggungjawab yang tergalas dibahu mereka.Wanita dari sudut fizikalnya adalah lemah dari lelaki, oleh itu mereka sukar untuk melindungi diri mereka dengan menggunakan fizikal mereka sendiri.

Fitrah mereka dikurniakan rasa degil dan malu sebagai senjata untuk melindungi diri mereka. Wanita adalah insan yang memiliki jiwa yang halus, lemah lembut ,penyayang dan kadangkala sering berubah-ubah dan tidak istiqamah dalam sesuatu perkara. Dalam Islam, wanita sangat dihormati dan diberikan tempat yang tinggi dan mulia, umat Islam diseru untuk melayan kaum wanita dengan baik dan bertimbangsara.. Mereka yang beriman dan memelihara kehormatan diri serta berpegang teguh dengan agama adalah wanita yang disanjung oleh baginda Rasulullah SAW.

Hadith diatas cukup sempurna bagi menggambarkan sikap prihatin Rasulullah kepada wanita. Rasulullah berpesan dengan sesungguhnya agar melayani kaum wanita dengan cara yang sesuai dengan individu wanita itu sendiri. Cara menangani hal wanita haruslah penuh dengan kebijaksanaan, hanya lelaki yang bijaksana sahaja yang dapat melaksanakan pesanan Rasulullah ini."

(Sumber :Web Site Jakim)


Jadi sang lelaki, layani la kaum wanita dengan penuh bijaksana. Guna akal dan bukan perasaan. Ingatlah, kamu lahir kedunia juga melalui ibu mu yang juga kaum wanita.