Bertudung? Kenapa Kau sudah Bertudung??

Monday, April 5, 2010

Sudah hampir setahun aku memakai tudung. Dan selama setahun juga soalan dan kata2 ini di ajukan pada ku:

  • “ Wah, dah bertudung!, kenapa kau bertudung?”.
  • “Apa mimpi kau bertudung?”
  • “Bagus lah kau dah insaf, macam poyo!”.
  • “ Macam baik sangat pakai tudung.”.
  • “Aku rasa kau lagi cantik tak bertudung”.
  • “Bertudung bukan untuk orang kampong je ke?”

Macam-macam kerenah telah ku jumpa, tapi paling best sekali yang berkata begini pada ku, “ Baru MASUK ISLAM Ke Kak?”.

Dan kenapa aku memilih untuk bertudung? Biar aku kongsikan bersama mengapa aku bertudung.

Peristiwa pertama:

Hampir setahun lalu, aku duduk berhampiran tingkap, memandang ke luar. Aku melihat burung-burang yang berterbangan dan awan yang biru di kaki langit. Tiba-tiba hati ku berdetik, kalau suatu hari nanti jika aku di timpa masalah macam mana ye? Akan adakan kawan-kawan ku bersama dengan ku? Atau mereka akan menjauhkan diri?. Hampir sejam aku memikirkan jawapannya. Dan dengan itu, hati ku berdetik, Apabila aku dilanda masalah, kawan-kawan ku mungkin lari, tetapi Allah sentiasa bersamaku. Dia bersama hamba-hambanya. (…cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung, Maka mereka kembalidengan nikmat dan kurnia (yang besar dari) Allah, mereka tidak mendapat bencana apa-apa,mereka mengikuti keredhaan Allah. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar.( Ali -Imran:173-174).

Peristiwa kedua:

Aku membaca sebuah berita kematian. Seorang pemuda, yang lebih muda dariku, meninggal dunia (sebab kematian tidak di ingati). Hatiku berdetik, bagaimana aku kelak di dalam kubur, pasti aku di azab dengan azab yang paling pedih. Kerana amalan ku tidak sebagus mana.

Peristiwa ketiga:

Aku melihat berita di television. Kisah seorang remaja wanita yang rosak akhlaknya. Aku melihat, ibubapa remaja tersebut menangis semahu-mahunya megenang perilaku anaknya. Aku menjadi sebak. Lantas terdetik di hatiku, bagaimana anak ku kelak, akan beginikan sikapnya nanti?

Rentetan-rentetan ini yang membuka hatiku untuk bertudung. Agar aku mendapat keredhaan Allah. Apabila aku bertudung aku merasa ketenangan. Ketenangan yang ku cari selama ini. Diri ku tidak sempurna mana, kerana aku insan biasa, yang punya kelemahan, yang punya kekurangan. Aku masih memperbaiki kelemahan diri. Dekatkan lah diri dengan Pencipta mu, kerana di situ ketenangan mu.Pegang la pada tali yang satu, tali agama mu, kerana tali agama mu tidak akan putus dan ia akan membantu mu.

Jadi selepas ini, aku berharap tidak akan ada lagi yang bertanya mengapa aku bertudung. Sebaliknya, ucapkanlah Alhamdullilah apabila melihat perubahan ku.

15 comments:

nHzWaNiE said...

great!!! thanx god.. i hope i will follow ur step soon wit sincere.. =D..

nadzirah said...

alhamdulillah.:)
bagus makcik aku ni.

afiff edogawa said...

Alhamdulillah..

miss Diba said...

:)

gadis hijau disitu said...

aku pon salu terfikir
selalu....
mungkin masa yang akan menentukan segalanya...
insyaAllah~~~

no_cha said...

moga kamu kuat m'hadapi semua ujian yg dtg.....=>

zackpeace69 said...

alhamdulillah....moga dimurahkan rezeki dan dirahmati oleh Allah.. =)

Adiba zehan said...

congrats babe...emm bairlah orang nak kate pe yg penting kita tau n kenal siapa diri kite yg sbnrnyer

abd. halim hadi said...

fast but fun reading. Nice blogging.
Keep it up.
travel writer.

Nadia Ibrahim said...

u lg cntik pkai tdung..

Adibah Amalina said...

mekaceh. *blushing*

syalira said...

syukur my frens..terharu ak bace entri ko yg ni..ehe
hope satu ari nt pntu hati ak pn trbuka utk pkai tudung dgn seikhlas2 nyer..
doakn yer ..;)

Adibah Amalina said...

amin~

fajar jalal said...

chumelnyerrr dia.. =)
rlax k.. biase la.. lame2 nnt semua org diam n dh xckp ape2 dh.. permulaan mmg kdg2 ssh skit.. tp skejap je.. =)

SaF_FreNsiCk said...

moga terkesan kepada yg lain...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, April 5, 2010

Bertudung? Kenapa Kau sudah Bertudung??

Sudah hampir setahun aku memakai tudung. Dan selama setahun juga soalan dan kata2 ini di ajukan pada ku:

  • “ Wah, dah bertudung!, kenapa kau bertudung?”.
  • “Apa mimpi kau bertudung?”
  • “Bagus lah kau dah insaf, macam poyo!”.
  • “ Macam baik sangat pakai tudung.”.
  • “Aku rasa kau lagi cantik tak bertudung”.
  • “Bertudung bukan untuk orang kampong je ke?”

Macam-macam kerenah telah ku jumpa, tapi paling best sekali yang berkata begini pada ku, “ Baru MASUK ISLAM Ke Kak?”.

Dan kenapa aku memilih untuk bertudung? Biar aku kongsikan bersama mengapa aku bertudung.

Peristiwa pertama:

Hampir setahun lalu, aku duduk berhampiran tingkap, memandang ke luar. Aku melihat burung-burang yang berterbangan dan awan yang biru di kaki langit. Tiba-tiba hati ku berdetik, kalau suatu hari nanti jika aku di timpa masalah macam mana ye? Akan adakan kawan-kawan ku bersama dengan ku? Atau mereka akan menjauhkan diri?. Hampir sejam aku memikirkan jawapannya. Dan dengan itu, hati ku berdetik, Apabila aku dilanda masalah, kawan-kawan ku mungkin lari, tetapi Allah sentiasa bersamaku. Dia bersama hamba-hambanya. (…cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung, Maka mereka kembalidengan nikmat dan kurnia (yang besar dari) Allah, mereka tidak mendapat bencana apa-apa,mereka mengikuti keredhaan Allah. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar.( Ali -Imran:173-174).

Peristiwa kedua:

Aku membaca sebuah berita kematian. Seorang pemuda, yang lebih muda dariku, meninggal dunia (sebab kematian tidak di ingati). Hatiku berdetik, bagaimana aku kelak di dalam kubur, pasti aku di azab dengan azab yang paling pedih. Kerana amalan ku tidak sebagus mana.

Peristiwa ketiga:

Aku melihat berita di television. Kisah seorang remaja wanita yang rosak akhlaknya. Aku melihat, ibubapa remaja tersebut menangis semahu-mahunya megenang perilaku anaknya. Aku menjadi sebak. Lantas terdetik di hatiku, bagaimana anak ku kelak, akan beginikan sikapnya nanti?

Rentetan-rentetan ini yang membuka hatiku untuk bertudung. Agar aku mendapat keredhaan Allah. Apabila aku bertudung aku merasa ketenangan. Ketenangan yang ku cari selama ini. Diri ku tidak sempurna mana, kerana aku insan biasa, yang punya kelemahan, yang punya kekurangan. Aku masih memperbaiki kelemahan diri. Dekatkan lah diri dengan Pencipta mu, kerana di situ ketenangan mu.Pegang la pada tali yang satu, tali agama mu, kerana tali agama mu tidak akan putus dan ia akan membantu mu.

Jadi selepas ini, aku berharap tidak akan ada lagi yang bertanya mengapa aku bertudung. Sebaliknya, ucapkanlah Alhamdullilah apabila melihat perubahan ku.

15 comments:

nHzWaNiE said...

great!!! thanx god.. i hope i will follow ur step soon wit sincere.. =D..

nadzirah said...

alhamdulillah.:)
bagus makcik aku ni.

afiff edogawa said...

Alhamdulillah..

miss Diba said...

:)

gadis hijau disitu said...

aku pon salu terfikir
selalu....
mungkin masa yang akan menentukan segalanya...
insyaAllah~~~

no_cha said...

moga kamu kuat m'hadapi semua ujian yg dtg.....=>

zackpeace69 said...

alhamdulillah....moga dimurahkan rezeki dan dirahmati oleh Allah.. =)

Adiba zehan said...

congrats babe...emm bairlah orang nak kate pe yg penting kita tau n kenal siapa diri kite yg sbnrnyer

abd. halim hadi said...

fast but fun reading. Nice blogging.
Keep it up.
travel writer.

Nadia Ibrahim said...

u lg cntik pkai tdung..

Adibah Amalina said...

mekaceh. *blushing*

syalira said...

syukur my frens..terharu ak bace entri ko yg ni..ehe
hope satu ari nt pntu hati ak pn trbuka utk pkai tudung dgn seikhlas2 nyer..
doakn yer ..;)

Adibah Amalina said...

amin~

fajar jalal said...

chumelnyerrr dia.. =)
rlax k.. biase la.. lame2 nnt semua org diam n dh xckp ape2 dh.. permulaan mmg kdg2 ssh skit.. tp skejap je.. =)

SaF_FreNsiCk said...

moga terkesan kepada yg lain...